CHOCOLATE CAKE WITH PEANUTBUTTRR


Slog till idag igen på något mer "avancerat". Är i en sådan period nu. Det blev en mikrokaka till mellanmål med choklad och jordnötssmak, mmmm.

Gick i skolan för första gången på 1,5 vecka i förmiddags. Efter lunchen tog jag bussen till "stan" (Östersund) och besökte läkaren. Nu ska hälj****na bli bra!!! Hade turen att få skjuts tillbaka till skolan lagom till svenskan slutade. Tog bussen hem till åsarna och ja, nu sitter jag här. Med en lista med en massa måsten. Kanske bäst att börja beta av dem...

Annars då, dricker äckligt te i min LOL-mugg för att värma mig, springer omkring i foppatofflor, återförälskat mig i keso, drömmer om snö och skrattar åt gamla minnen. Jag mår bra och skänker extra tankar till de som har det jobbigt just nu. Puss och Kram. 





MATA MATA MAT


Idag gjorde jag en jättegod gryta till kvällsmat med torsk, quinoa, vitkål och lantbuljong. Jag erkänner att det inte ser så mycket ut för världen men det var nå himlans gott. Ny favorit i fiskrättskategorien nästan. Nej inget slår faktiskt laxen. 



BJÖRNRIKET, VEMDALEN, ÅSARNA

 
I fredags följde jag med Malin och hennes familj till deras lägenhet i Björnriket. På lördagen gick vi ut och tittade lite i backarna. Längtar nå enormt efter snön nu, kom tack! Mina foppisar är mina bästisar för tillfället, kan verkligen inte ha några andra skor för hälarna... Slog till och köpte en stor godispåse igår, välbehövligt efter Idre-lägret. 
 
 
Vi unchade igår på ett café i Vemdalen. Åt himelskt goda mackor med parmaskinka och mozarella på. Malin blickar ut över backen. Det var väldigt fint ute men bilden gör inte rättvisa. 
 
 
 
I fredagskväll åt vi sen kvällsmat på en restaurang i Vemdalen. En väldigt god hamburgetallrik tog jag. Efter att vi ätit åkte vi till Björnriket och tittade på den sista biten av Idol. Igår så strosade vi även omkring i lite affärer, inredning och i sportshopen på skalet. Finns så himla mycket fint. Hoppas tomten sett att jag har varit snäll i år. 
 

BACK IN ÅSARNA


Igår kväll åkte vi hem från Idre. Avslutade inte lägret som jag ville för fick så jäkla ont i hälarna. Var på gymmet i minst 3-4 timmar igår och köttade. Tråkigt att inte kunna springa på fjället de sista passet...
 
Hemma i Åsarna nu i vilket fall. Vi kom hem vid åtta tiden igår och då hade Malin gjort varma mackor och te. Vilken lycka efter att man kom hem alldeles trött och sliten. Tack! 
 
Idag behövde inte vi åka till skolan så då passade jag på att ta sovmorgon. Kände att jag verkligen behövde sova ut och ta det lugnt. Så sov så länge det bara gick vilket resulterade i 8.40 ca. Bra gjort ändå. Nu ska jag mysa i min säng så länge jag känner för det, äta och se på film. Tror hela kroppen mår som bäst då. Ha en fin helg! 
 

STÄDJAN, 1137 METER ÖVER HAVET

 
 
På förmiddagen besteg vi Städjan, Dalarnas högsta topp. Det var jättefint och utsikten var magisk. Helt underbart. Vägen upp var ganska brant och jobbig men det var så värt det när man kom upp. Det var även vindstilla. Väl där uppe såg man från toppar till toppar och vyn går inte att jämföra. Fantastiskt. 
 
 
 

FJÄLLEN ÄR BÄST

gammal bild från Storhogna. 
 
På förmiddagen körde vi ett A3 pass med stavgång. Det var så himla kul men riktigt, riktigt jobbigt. Vi körde först stavågngsintervaller och sedan kom utmningen. Bestiga hela berget. Ni som har varit i Idre vet vilken västbacken är. Vi gick den från botten till toppen. Hela vägen och sprang sprättande stavgång på de flackare ställena. Benen värkte totalt i branterna men känslan att nå toppen var obeskrivlig. Så jäkla härligt, och vilket gäng vi är. Kan inte annat än le efter dagens första pass. 
 
Om någon timme ska vi ut på vårt andra pass. Nu är det rullskidor skate som står på schemat. Rullskidbanan är invigd för någon vecka sedan så det kan inte bli bättre. Lägerlivet är verkligen bäst. 
 
 

FRAMME I IDRE FJÄLL

 
 
Vid sju tiden imorse rullade vi iväg i bussarna med Idre Fjäll som slut mål. I bussen byggde jag och Linnea  en koja som vi tittade på the last song i, hann tyvärr inte se klart för tre mil innan Idre släppte tränarna av oss och rullskidorna. Stakade då sista biten till Idre. Blev ett bra pass. När vi kom fram packade vi in i stugorna, åt och vilade inför nästa pass. Det blev en fin löptur runt fjället. Jag trivs mer än bra här i fjällvärlden. Just för tillfället är det meningen att vi ska plugga, slutar alltid likadant på läger...
 
 
 

EN VÄLDANS BRA LÖRDAG

 
 
Jag hade nästan glömt bort hur underbart roligt det är med intervaller men igår under mina löpintervaller blev jag påmind. Det var härligt och nu är jag mer taggad än någonsin för läger, träna, träna och träna. Till middag igår gjorde jag och Malin tacos. Många skratt i köket innan det färdiga resultatet kunde serveras i tv-rummet, mums. Så mycket helg över tacos. 
 
 
Efter att vi hade ätit klart så kom vi på att vi var godissugna. En kvart kvar tills handlarn stängde, så vi raceade ned dit på våra racercyklar. Sedan satt vi utanför macken i kylan och pratade om allt. När kylan började tränga in för mycket åkte vi till Danne och Gabbe och tittade på "Hur många lingon finns det i världen". Den filmen är så jäkla bra. Efter filmen åkte vi hem till längorna och möttes av alla taco-rester, otvättad tvätt och ett kök i kaos. Tur man är kvällstrött, eller... Mer tur att jag hade ätit godis hehe. 
 
 

FRUKOST

  
När jag är hemma kan jag äta frukost med mamma. Eller pappa. Eller varför inte med Axel och Alma? Här äter jag själv. Helt själv och det jag vill komma fram till är att jag saknar någon att äta frukost med. Särskilt på helgen. Särskilt idag. Bakade för övrigt scones och de blev goda. Inte mer inte mindre, tror de hade varit godare med sällskap. Någon att prata med istället för att sitta och prata med sig själv i huvudet. Sedan längtar jag nå enormt efter vinter, kyla, mörker, snö men framförallt tävlingarna!!! Sista saken jag ska säga är att ni borde prova drycken på mittenbilden, riktigt, riktigt god. Adios. 
 
 

INGEN DAG ÄR DEN ANDRA LIK

 
Så sjukt vackert utomhus just nu. Jag älskar hösten när alla färger kommer fram och när solen skiner, precis som idag. Underbart. Bilderna ovan tog jag på rullskidspasset så nu kanske ni förstår hur lätt det är att komma ut och träna, man vill aldrig sluta för att det är så härligt och vackert. 
 
 
När jag kom in lagade jag (läs mikrade) mat och nu ska jag plugga lite inför nästa vecka då vi åker på läääääger. Till Idre åker vi och det vore skönt att slippa plugga där borta... 
 
 
 

FREDAG 20 SEPT.

Att sova ut, vakna av solen som lyser in, äta en god frukost, mysa ned sig under täcket med duntofflor och en filt och samtidigt läsa en bra bok, det var välbehövligt. Nu ska jag ut i det soliga vädret och staka. Ha en bra helg! 
 
 

VÅFFELTORSDAG


Efter skolan spelade jag innebandy med några från gymnasiet. Det var himlans kul men även jobbigt. Då satt det fint med våfflor med hjortronsylt när jag kom hem. Malin och jag kan vi. Sedan kom grabbarna och då såg vi på idol. Dagens plus är att jag har helg nu. Behövde inte åka till skolan imorgon för jag har inga lektioner. Minuset är att jag missar skollunchen och då menar jag verkligen missar. Aja, man kan inte få allt. 



VACKRA HÖST

Imorse åkte jag rullskidor. Det hade stormat så mycket i helgen så banan var alldeles full av barr. Åkte då väg istället. Termometern visade runt fem grader och luften var frisk. Sedan tittade även solen fram. Ett lugnt och skönt pass. Det behövdes för träningsvärken sedan igår är inte att leka med. Nu har jag legat och läst ett tag och ska strax bege mig mot skolan och äta lunch. Ha en bra dag! 



ONSDAG 18 SEPT.

 
På förmiddagen hade vi kondition, styrka och spänst på idrotten och på eftermiddagen hade vi cross-fit på träningen. Igår körde jag också styrka så nu är jag allmänt trött i hela kroppen. Blir en lugn kväll (tror jag, men man vet aldrig) med min bok. 
 
 

FOTOALBUM

Pysslat den här kvällen med mitt fotoalbum "Skidgymnasium år ett". Det blir väldigt bra men kräver många timmars arbete. Ser fram mot det färdiga resultatet.
 
 

LITE NYTT

En gammal ljusstake som jag fick av mormor. Tycker den är så himla fin. Kom fram till idag på vägen hem från bussen att rönnbär har en väldigt härlig färg. 
 
Tbå ljusstakar som jag vann på en skidtävling i vintras.
 
Också en trasmatta. Älskade trasmattor som klär golvet så fint. Denna har mormor vävt och tycker den är himla härlig. 
 
Sist två stycken krukväxter. Plast är det bästa när man inte är hemma så ofta. Livar upp. 
 
 

TISDAG, 17 SEPT.

Alma och jag lekte med min webcam i lördags, kommer förmodligen komma en hel del sådana bilder. Saknar ungen redan. Alltid lika kaos med idg, alltid lika kul. 
 
Sitter nu på skolan med Linnea och gör allt och inget. Vi hade nyss ett bokseminarium och det var väl mysigt haha. På förmiddagen så var vi ute och sprang i det lite ruggiga vädret, men det är ju det jag har sagt att jag vill ha så ska inte klaga. Bara någon timme kvar sen kan vi pallra oss mot bussen och åka hem. Såg att det förra inlägget inte var så kortfattat hehe, men ursäktar mig med att jag var trött. Hörs.
 
 

LÖRDAG, SÖNDAG, MÅNDAG

Lite kortfattat då. 

Lördag tävlade mot Axel i orientering och vann med dryga 25 minuter. Stackarn hade kartan upp och ned haha. På morgonen åt jag god frukost med mamma och gjorde äppelmos av äpplen som vi hade pallat dagen innan. På eftermiddagen så cyklade jag och Alma till ica och köpte nagellacksborttagning och på vägen hem stannade vi till hos gammelmorfar. Jag försökte lära honom hur min iphone fungerar och sedan tittade vi gamla bilder från när han var liten. Sen var vi tvungna att åka för han skulle se hockey haha. Senare åkte jag till Ida och blev lite fotad. Bilder kanske kommer. Vid sju tiden tog vi mopparna mot älven för grillning och mys med vännerna. Så himla roligt! Vi pratar alltid om samma minnen men nog skrattar man lika mycket för det. Verkligen uppskattat! Satt länge runt brasan och myste. 

Söndag gick jag upp vid sju någon gång. Hoppade efter frukosten på mammas landsvägscykel och cyklade i två timmar, ca 5 mil. Det var härlig luft ute och hösten kändes på riktigt. Lycka. Avslutade turen hemma hos mormor och morfar. Fick mat och mattor haha. Så nu är det fint med mattor i min lägenhet. Till lunch hade pappa gjort gudomligt god lax, mmmm. Vid två övningskörde jag in till stan och tog bussen till åsarna. Läste en deckare hela bussresan på ca 5 timmar. Den skulle vara utläst till idag. Fortsatte i åsarna också men blev livrädd för handlingen och vågade inte sova hemma. Så tack Linnea att du tog emot mig på din soffa, hehe. 

Måndag ganska lugnt i skolan. Inget märkvärdigt. Åkte hem, städade heeeeela lägenheten, moppade å allt. Sen har jag kollat på tv. Imorgon bitti är det träning så bäst att sova, godnatt. 





CHOCOLATE CUP CAKE


Bakade med syrran nu på kvällen. Efter mycket, mycket beslutångest så blev det choklad cup cakes. Det finns så himla mycket gott i lailas bok "a piece of cake" så man vet inte vad man ska göra. De här blev iaf väldigt lyckade. Så roligt att vara hemma och baka med Alma igen. Jag menar, vi briljerar i köket. Nu sova. Godnatt. 



HOME SWEET HOME

 
 
Kom hem igår vid femtiden och vid sex åkte jag till Årsunda för Gästriketräning. Det var hur kul som helst och idag har jag en fin träningsvärk i magen. Hade tagit ledigt från skolan idag och det var ett väldigt bra beslut. Tog först en sovmorgon. Behövde verkligen det. Sen idag så har mamma och jag pallat äpplen, cyklat och ätit god taco.lunch på södra brunn, läst ute i solen (vädret omg omg), bakat och nu tränar mamma och pappa. Jag fick inte följa med för jag är förkyld. Kul. Nej. Snart kommer de hem och då ska vi äta hasselbackspotatis med kyckling och mangosås. Sen till efterrätt ska vi baka morotskaka. Så himla skönt att vara hemma. 
 
 

TORSDAG

Igår tog jag helg. Befinner mig nu i Ljusdal och ska snart vidare mot Gävle. Busschauffören tyckte det var nödvändigt med en timmes lunchrast. Inte jag. 

Imorse skulle jag ut och cykla. Tränarna föreslog en runda som skulle bli bra. Inte ta allt för lång tid, för jag skulle ändå med bussen 11.30. Cyklar iväg, cyklar ett tag, svänger där jag ska, trampar på uppför, tar med mig farten utför, men ändå. Ändå fast jag gör allt rätt (enligt mig) så kommer jag vilse. Vet inte var jag är eller vilket håll jag ska åt. Känner sakta paniken krypa fram och klockan mot bussen, den tickar. Då, där mitt ute i den jämtländska skogen så ser jag några glada figurer i refläxvästar. Cyklar närmare och ser att det är Svegs skidgymnasium. Får vägen ut till E 45:an beskriven och känner mig lättad. Ett tag. Kommer ut på vägen och cyklar och cyklar. Tänker "nu kan det vara max 5km kvar". Inte då. Just därefter ska det komma en skylt som säger att det är 14km kvar. 14 jävla kilometer. Händerna och fötterna var dessutom bortfrusna för det var knappa fem grader ute, kanske mer i solen, men jag var ju såklart i mestadels skugga. När jag har 3km kvar kommer min tränare åkandes i bil och funderar över vart jag har tagit vägen. Hon erbjuder mig skjuts men jag tackar nej. Efter två timmar och tre minuter sätter jag foten i lägenheten. Med trötta, trötta ben. Jag som skulle ta det lugnt. 

Allt är ett äventyr. 



SENASTE DAGARNA

I tisdags tränade jag förmiddag och gick i skolan på eftermiddagen. Sen på kvällen så körde vi mörkerkurragömma vilket var hur kul och kaosat som helst. Den som var var även tvungen att ha ögonbindel. Låg och kramade på golvet efter ett tag för jag skrattade så mycket. Efter det körde vi scharader. 

Sen igår så hade vi idrott och svenska innan det var träning. Intervalldag med det blev inga intervaller för mig för jag vaknade med en väldigt täppt näsa. Jane knappt andas genom den. Så istället joggade jag i nån timme. Direkt, och då menar jag direkt, efter träningen så var det möte med hyresvärden. Blev lite smått stressigt att hinna duscha osv på knappt fem minuter. Efter mötet blev vi bjudna på pizza på ski center. Sen skulle vi baka kladdkaka men alla var så mätt så ingen orkade med det. Istället spelade vi kort och tittade på idol. Trevlig kväll. 



ÖGONBINDEL, KLADDKAKA, FÖRSÖK TILL BUS OCH UTELÅST

 
Gick runt i skogen med ögonbindel och Linnea som ledare och tvärt om. Så jäkla kul hahahaha. Lurade ned henne i ett blött hål och uuför ett stup, enkelt att få sig ett gott skratt.
 
 
Våra strumpor var inte så rena och jag försökte på det där med att torka foppatofflor i skotorken hehe. 
 
 
Sen så bakade vi kladdkaka utan recept. Varken kalddigt eller torrt, lite besviken. Tror jag tog en liten för liten kastrull till spaghettin...
 
Skulle busa lite med Rasmus och Hampus. Jag och Linnea springer in i deras lägenhet och låser medan de är hos grannarna. Sedan hör vi Rasmus: "Hampus, varför har du låst?" Vi fick då panik och sprang ut och gömde oss på deras ballkong men kan väl inte direkt säga att vi var ljudlösa... Skrattade x1000. De låste ut oss. Vi skrev meddelande med silvertjep. Det var fint, tack hej. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

SOLIG SÖNDAG

Jag känner att jag befinner mig på en sån himla bra och fin plats. Åsarna är guldbyn.


SEPT. 8

Igår när jag och Linnea skulle hoppa på bussen så frågade busschauffören om vi skulle till stan. Ja, nej, eller vi ska till Östersund, svarade jag då. Då förtydligade han att det bara finns en stad i Jämtland. Så är det faktiskt. 
 
I stan så tittade vi mest omkring. Gick in där vi kände för och tittade på det vi ville. Turistade omkring. Åt isig mjukglass och köpte morötter i en knippe. Sedan var det meningen att vi skulle ha picknick nere vid vattnet men istället blev det plocksallad på en hård bänk på busstationen. Funkade helt ok det med. 
 
Bilder kommer att komma. 
 
 

SATURDAY MORNING

 
 
Igår kväll tog jag och Malin cyklarna i kvällsmörkret till macken och köpte den sista glassen för sommaren. Så nu är jag redo för hösten och allt vad det innebär. I vårt fall här på skidgym skulle jag kunna beskriva hösten med grisigt jobbig och mycket träning, men det är roligt det också. Så när ni sitter där inne i med levande ljus, en stor tjocktröja och en mysig filt medan ni dricker te och ser favoritrullen så kan ni väl tänka på mig när jag springer intervaller i leran, blåsten och regnet? 
 
Efter glassen (som passade perfekt för min hals) så åkte vi och kikade fotboll. Stort plus att dem vann. Om cirka en timme ska jag och Linnea ta bussen till staden även kallad Östersund för fika, mat och shopping. Kanon dag! 
 
 

INTE SJUK, INTE FRISK

 
 
 
Hade sådan beslutångest om jag skulle träna idag eller inte. Jag har inte ont i halsen men det känns inte som det brukar. Tog beslutet att stanna hemma istället. Surt, för jag gillar att köra överkroppsträning men i det långa loppet tror jag det var smartare att vila. Kör på det tills vidare. Så nu har jag kurerat mig med mjölk och kakor. 
 
Idag på skolan gjorde jag klart det sista på svenskan för den här veckan, så jäkla skönt att slippa plugga i helgen. Sen så har vi också fått våra skolfoton (bilden). De två nedersta bilderna är lånade av Linnea som är tagna igår. Jag pluggar flitigt, ehehe och en bild på vägen till längorna. Nu ska jag fortsätta att kurera mig, hörs. 
 
 

LIVET ÄR NU

Tyckte Linneas rubrik var så pass bra att jag kopierade den.


A3 ONSDAG

På eftermiddagen efter skolan idag så hade vi rullskidsrace. 3,75 km skate på rullskidbanan. Hade seriöst blodsmak i munnen efteråt men kul var det. Nu har jag gjort en rullskidtävling även fast det bara var jag, Jesper och ettor (alla andra har insjuknat på ett eller annat sätt) och utan nummerlapp. Efteråt körde vi intervaller. Det absolut jobbigaste passet som jag har kört på banan hittills. Nu har jag myst ned mig i min mjukaste filt och ska strax äta. Hörs.


SÅ LÅNGT BORTA MEN ÄNDÅ NÄRA

 
 

3 SEPT.

en sommarkväll. 
 
Idag hade vi crosspass på förmiddagen. En blöt springtur följt av någon timme på rullskidor. Sen åkte vi till skolan för en mindre god lunch, ugnsbakad falukorv och med den lunchen i magen pluggade jag. Var riktigt effektiv så kanske inte behöver sitta hela kvällen med näsan i boken. Hörs. 
 
 

Sept. 2

Igår hade jag en riktig sittainneochnördadag. Började med att jag åt en superfrukost med scones och hela köret. Sedan så läste jag i 3 timmar, och nej jag övrdriver inte. Satt konstant i soffan från 3 till 6 och läste Gullivers resor vilket kan vara den absolut sämsta bok jag läst. Efter att ha ugglat hela dagen gick jag på en långpromenad med Malin och det var så fantastiskt härligt ute. Klockan var väl runt tio och luften alldels sådär perfekt. MAlin tyckte det luktade Österrike, jag kan varken säga ifrån eller hålla med. 
 
Idag höll jag ett tal i skolan om den värsta synden som man kan begå. Jag gillar att hålla ett tal, det är roligt. Idag var jag inte alls nöjd med mitt tal innan men efteråt så fick jag ändå ge mig en klapp på axeln. Det kanske inte var så dåligt ändå. Efter skolan så åt jag på SKi center och det var så fruktansvärt god mat där idag, pommes, taco-gratäng, broccoligratäng, majs, kycklingklubbor och en mangosås som var himlen. Efter kvällsmaten inventerade vi så nu kan jag äta på ski center 10 gånger till. Nej nu ropar Gulliver på mig, hörs. 
 
 

ÄVENTYR I BLÅBÄRSSKOGEN

Cyklade iväg från Åsarna i hopp om att komma till berget Nipan men eftersom varken jag eller Linnea visste hur man kom dit så kom vi inte dit. Haha. Vet inte riktigt var vi hamnade men när vägen tog slut tog vi oss vidare uppåt till fots. Tror vi gick i över en timme tills vi tog fram gps:en och såg att vi inte kommer komma till någon vacker utsikt. Inte alls besvikna vände då ned igen. Vi hade ju trots allt fått blåbär!
 
 
Tror jag åt säkert 2 liter blåbär, det verkligen kryllade av dem. Blå och fin blir man också. 
 
 
 
På hemvägen stannade vi på ett hygge för att fika. Varm choklad i kåsa, chokladbollar och pannkakor. 
 
 
Slagen krigshjälte. 
 
 
Sen kom regnet och då panikade vi hem på cykeln. Snabba som blixten men blöt ändå. Ett av alla trevliga äventyr som aldrig slutar som vi har tänkt, standard Lina&Linnea. 
 
På kvällen lekte jag och Linnea med datornerna tills Malin och jag gick på promenad i ösregnet. Hamnade då på pyjamasparty i vår gamla lägenhet. Glömde bort dock att Linnea satt kvar i min lägenhet men tror jag är förlåten. Åsarna är normalt igen.