ÖSTERRIKET





Efter en att vi rest i princip hela dagen igår kom vi äntligen fram till hotellet i Ramsau. Bilade ned till Arlanda som bjöd på många skratt, sedan flyg till München och därefter gymnasiebuss på Autobahn tills vi slutligen kunde slingra oss upp på ca 1000 meters höjd. 

Det var mört när vi kom fram då vi kom runt elva. Så imorse var det sjukt underbart att gå ut på ballkongen och skåda landskapet (det underbara landskapet). 

Idag åkte vi upp på glaciären på förmiddagen som ligger på 2700 meters höjd. Där glasade vi omkring på skidor i strålande sol och noll blåst. Så jävla najs. Gick fram på skidorna men blev jobbigt ändå pga av den tunna luften och ovanan. Kan säga att det var SÅÅÅÅÅ kul att åka skidor igen. Kabinen gick också bra, bara några panikattacker av höjden ;)

Nu har vi ätit lunch med förrätt, varmrätt och efterätt och jag och Linnea ligger på vår ballkong i paltokoma i solskenet och vilar inför nästa pass. Allt är så jäkla bra och att der bara är första dagen gör inte saken sämre. RAMSAU I VÅRT HJÄRTA. 




obegripligt

 
Kan knappt förstå. På måndag kommer vi resa till Österrike, Ramsau och stanna där i 10 (!!!!) dagar för att träna. Vill bara att helgen ska gå fort så att vi kan åkaaaa. Taggaaaaa. 
 
 
 
 
 
 
 

FULLT UPP



SÅ fint imorse på passet. Jag och Linnea stack ut på rullskidorna 7.30 när frosten låg på backen och dimman vid trädkronorna. 

På måndag åker vi till Ramsau. Kan inte förstå det men kommer bli så jäkla skoj. Åka skidor på en glaciär och springa i underbar miljö. Vid tanken på att vi blir borta 10 dagar så är det rätt körigt att hinna med allting nu, så som skolarbete, packa, tvätta, valla, träna och försöka andas där emellan. Jag sköter det hyfsat. Njut av hösten. 




träna träna träna




Härligt långpass med Olivia. Att man kan åka i kortbyxor och t-shirt i mitten av september är förvirrande men skönt. Gäller att ta vara på det fina innan regnet och mörkret tar över. Även fast det också har sin tjusning. 



korthårig




Efter månader av funderingar så hade jag äntligen bestämt mig. Igår rök 2,5 decimeter av mitt tunga hår. Det var en riktig befrielse att se de sommrblekta och slitna slingorna falla till backen. Satt mest och skrattade hela tiden för att det var så konstigt haha. Stört nöjd vilket fall och ångrar inget. 

I torsdagskväll så sprang jag ett lugnt pass med Olivia i spåret och det är alltid lika roligt att träna där just för att det är så mycket känsla i det. Att få träna med Olivia gör bara saken bättre och vi ville aldrig riktigt avsluta passet. Ett mörkt spår med lampor som lyste upp var och vartannat hörn och kylig höst i luften. Underbart. Om en timme ska vi ut igen, på långpass med rullskidorna och der kommer bli minst lika bra. Kontraster är det bästa. 






tidig helg




Trots en alldeles för täppt näsa och en alldeles för stor hög av plugg så är allt SÅ BRA. I tisdags slog jag mina egna rekord genom att träna 4 (!!!) pass inklusive en viktig fotbollsmatch, killarna mot tjejerna på gymnasiet. 

Imorse åkte jag rullskidor med Emma och Ingrid, åkte och pratade om allting medan vi lät klockan gå. Sådana pass som får en att le efteråt. Fick sedan skynda mig för att hinna packa, laga mat och diska för att hinna på bussen som gick hem 11.30. En helg hemma. 




Måndag igen


Picknickat med Linnea. 
Försöker lära mog att gå upp och stå på huvudet. 
Kommit på världens bästa idé för att känna sig mindre ensam i lägenheten. Den stavas R A D I O. 

Tränat i ett soligt Jämtland (i shorts och t-shirt!!!!). 




JUST NU



När fysik och mattetimmarna blev för många slappnade jag av med att fixa denna vägg. Än så länge nöjd. Godnatt. 



Fjällen är bara bäst

Måste säga att jag harhaft en sådan himla BRA HELG. Började med fredagen. 2 timmar fjällöpning med Linnea (underbart väder dessutom) följt av tacos på skolan och sedan endast plugg i 1 timme och 1 kvart. Sedan har jag åkt runt med mormor och morfar i deras husbil över och sett allt, som jag tycker, är värt att se här i Jämtland och Härjedalen. 
Började i fredags. Åkte på eftermiddagen efter skolan till Flatruet. Så STÖRT FINT!!!!! Flatruet är altdå Sveriges högst belägna väg och ligger på ca 970 höjdmeter om jag inte minns fel. Väl där parkerade vi, kokade underbar torsksoppa, spelade kort, gick omkring och njöt av omgivningen. 
 
 
Lördagen började vid soluppgången redan. Otroligt magiskt att vakna upp till den och ett alldeles vindstilla fjäll. Efter frukost drog vi vidare. Vi åkte, stannade, tittade, åkte lite till, fikade, fortsatte, stannade, åt, åkte lite till, kikade lite mer och tillslut hade vi besökt  Hede, Sveg, Björnriket, Vemdalen, Skalet, Storhogna och Klövsjö innan vi till sist hamnade i Åsarna. Pizza på ski center och äppelakak till teven så var dagen fullbordad. 
 
Imorse gjorde jag frukost innan de åkte vidare hemåt. Riktig söndagsfrukost med nybakat bröd, pannkakor, egen müsli, yoghurt, bär, frukt, te och allt det där andra. Mycket trevligare att äta frukost med sällskap. 
 
 
 

DET FINA

Nedanför kommer bilder från dagarna sedan jag sist gjorde mig hörd här. 


En helg hemma med allt underbart som man skulle kunna tänka sig. Ett sista dopp för denna sommar. Nu får snöflingorna gärna falla, jag är redo. 

Träffade kusin vitaminerna då vi alla hjälpte farmor att röja bort buskar och träd på hennes gård. Fick även leka tjuv och polis med min yngsta kusin på ryggen, som skriker "SPRRIIING" och pekar åt alla håll och kanter. Bara att lyda och springa. Fort. 

 Efter timmar av slit med gården belönade farmor oss med det här. Två ord, HIMELSKT GOTT. 

Söndag. Alma och jag tog en tripp till sandsnäs för att köpa den sista glassen för sommaren (mycket sista). 

Solen stekte samtidigt som man kände att stranddagarna hade gjort sitt. Nu är hösten ett faktum och hur mycket jag än älskar bad, sol och glass så gillar jag kyla, rusk och friskhet lika mycket. Det som är så skönt med att gilla de olika årstiderna lika mycket. Även fast jag ibland tänker att jag alltid vill ha snö så vill jag innerst inne inte det. Tänk, då skulle man aldrig få känna det där lyckoruset när den första snön ramlar ned och det är bland det bästa på hela året. Att gå miste om en sådan sak liksom. För lite snö ;)

Packade ned livet i min väska och åkte 34 mil norrut med ett stopp Ljusdal i vanlig ordning. Och självklar blev det glass. Satt på torget alldeles själv, i kylan och åt kall glass. Trots att känseln i fingrarna nästan försvann så njöt jag. 

Insett att vi har universums bästa schema och jag skojar inte. Det kände jag på idag då jag åkte rullskdior förmiddag, åt lunch, räknade matte eftermiddag (som gick så jäkla bra hehe) och cyklade efter skolan. Hur skönt att bara ha träning på torsdag och fredag egentligen? 

SÅ fint ute nu. På rullskidspassen värmde fortfarande solen samtidigt som det är frisk luft och det doftar höst. Ljuvligt. 

Njut av hösten och göm dig inte inne.