KINA DEL 1

Jag gör som min käre vän, resekompanjon, nyblivna 18-åring, knäppis, gris, Linnea och delar in resan i lite olika delar. Här kommer del 1 i bilder och ord. Om ni vill läsa den från Linnas perspektiv också (som ni borde, borde göra) så klicka HÄR.
 
 
Först bodde vi en natt på scandic i Uppsala innan vi åkte vidare till Arlanda. Där började problem ett då jag nästan spärrade mitt kort men som tur var löste det sig, hehe. Vi hoppade på flyget runt 13.00 och kom fram till mellanlandingen i Dubai ca 20.00 på kvällen. Nästa plan löft 23.00 svensk tid och 3.00 Dubai tid. Där började tidskillnaden spöka till det. Vi fick frukost på planet enligt Dubai tid men lunch enligt Hong Kong tid vilket resulterade i frukost- 1 timme senare - lunch. Vi landade i Hong Kong vid 10.00 men klockan var då ca 12/13 där. Från Hong Kong tog vi en taxi till Shenzhen och sedan tunnelbana till hotellet. Vi var så himla nyfikna och förväntansfulla på vad som skulle ske. 
 
 
När vi kom fram till hotellet var vi rätt slut av nästan ett dygns resande så vi somnade ganska snabbt i de ultrahårda sängarna. Bild 1, 2 och 3 är från lobbyn och bild 4 är utsikten från vårt hotellrum. Hotellet var riktigt blaffigt, tror det var 9 våningar högt. 
 
Dag 2 åkte vi till en kinesisk high school som vi skulle besöka under resan. Där blev vi direkt presenterade för alla lärare i en gigantisk konferanssal med mikrofoner, te i plastmuggar och hela köret. Det var riktgit roligt.
Bild från tagen från skolbyggnaden. Det till höger var liksom korridorerna på skolan så man kan säga att den låg utomhus. 
Skolans innergård. När eleverna fick syn på oss började alla stirra och peka haha. De blev typ alldeles till sig och tyckte det var jätteroligt att vi hade kommit. Man kände sig lite som ett djur på ett zoo, eller som en kändis. Vi kör på kändis. 
Första måltiden i skolan. Måste säga att kinamaten i Sverige är så himla mycket försvenskad. Under  hela resan så åt jag aldrig något som man ens var i närheten av det som man får på kinarestauranger i Sverige. Det absolut jobbigaste på hela resan var maten. Ska göra ett inlägg om bara den sen. 
Efter rundvanding, lunch osv fick vi våra SKOLUNIFORMER!!! Väldigt bekvämt och man kunde sova in i det sista på morgonen för man slapp välja kläder. 
Våra söta faddrar/ bänkkamrater. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnen på dem, eller jag uppfattade aldrig namnen från första början. Det var lite jobbigt att de hade så svåra namn... De var i alla fall hur snälla coh trevliga som helst. De gick i senior one och var runt 16 år. Det var på deras lektioner vi var med på när vi var i skolan. 
 
 
Andra dagen fick vi vara med på lektioner. Här är en mattelektion och kan säga att jag fattade i princip ingenting. Inte så konstigt eftersom att den var på kinesiska men jag menar formlerna. Jag förstod dem inte på något plan. Eleverna gick i skolan från 7.20 - 12.00 sedan lunch 12.00- 14.30 sedan lektioner 14.30- 18.00 och efter det gjorde alla läxor från ca 19.00- 21/22.00. 5 dagar i veckan. Mäktat imponerad av hur de orkar. 
Jag och min bänkkompis spelade kinaschack istället för att läsa kemi. Drog till med en vinst men vet inte om hon lät mig vinna...
Eleverna under en lektion. 
Lunch i skolmatsalen. De betalar all mat själv, en lunch kostade runt 9 kronor. 
 
 
THE BIG SPEECH. Tredje dagen hade vi ett tal på engelska för ca 250 elever och lärare. Vi berättade om Sverige, klimat, makten, högtider, skolan, fritid och om oss själva. Talet tog en halvtimme ungefär och det var så himla roligt !!!!
Vi hade en varsin mikrofon och en vattenflaska (viktigt!!) framför oss.
Så här satt vi när vi hade vårt tal. Det var så mäktigt. Man kände sig så sjukt viktigt där vi satt. Alla var jätteintresserade och lyssnade noga och efteråt fick de ställa frågor. En fråga till Johan var: "Why are you so tall?" HAHAHAHA. En annan frågade om vi kunde sjunga en svenska sång för dem och det hela slutade med att vi ställde oss upp och sjöng den svenska nationalsången. Det här var helt klart topp 3 under bästa händeleser på resan. Bland det roligaste jag någonsin gjort faktiskt. Och det har jag publiken att tacka. 
 
Fortsättning följer... 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback